Sunday, March 10, 2013

Bandung, Indonesia..Part 2

So, as promised I will share my experience to one of famous city for shoppers in Indonesia  that is no other than Bandung, Paris van Java bak kata org kan, heheh. Tapi kitaorg pergi Bandung naik bas dari Jakarta, so normal travel time is 3 hours tapi time kitaorg nie gerak dah dlm kul 3 lebih, so memang "machet total"!!, dekat 6 jam lebih dalam bas!!, aiyooohh, hhehehe. So far, pengalaman aku dari Jakarta ke Bandung, walaupun dah 2x tido & bangun  tapi tetap tak sampai lagi, hahaha.  Nak tunjuk gambar machet kat Kota Jakarta ye, maybe sebab sana x de LRT mcm kita, so semua org kena drive nak pergi maner2 kot.


Along the highway kita boleh nampak lah rumah2 org kat Jakarta nie, maybe sebab penduduk sangat ramai kot, plus ngan taraf hidup yg tinggi, so kesian jugak lah aku tengok tapi bersyukur lah kita hidup kat Malaysia nie, muhasabah diri jap.So, sempat lah singah 1 R&R kat highway dari Jakarta ke Bandung, so dapat aku aku merasa few local food and drink yg sedap kat Indonesia nie.

After 6 hours plus, sampai la kitaorg ke Bandung, aku pun jadi jakun sebab 1st time sampai kat sini, kata org tempat nie sejuk sebab atas bukit skit & feeling mcm kat Cameron Highlands skit, boleh tahan lah sejuk nya tapi x perlu pakai baju sejuk sgt kot, heheh. So, kitaorg bermalam di hotel kat tengah town jugak lah, Hotel Hilton Bandung. Hotel nie memang sangat selesa lah kan, plus paling penting ade wifi!!, aku perlukan internet sebab lupa nak activatekan  roaming Iphone and kat Pulau tue mmg x de internet lansung!!, smpai je terteru2 masuk whatapps and sibuk update FB & Instagram, hehehe. Hampir semua orang duk kat lobby hotel beramai2 sambil semua tengok hp, oh GenY cant survive without internet kan?, heheh. Some view from my hotel.


Seperti biasalah, ade kerja2 yg perlu dibuat and visit bagai, tapi lepas tue baru lah ade sikit masa nak explore Bandung tapi masa aku tak banyak sebab the next day aku dah kena balik KL and aku cuma ade few hours je nak jalan2 & shopping. The thing is I dont know where to go and what to buy kat sana, aku tanya my friend kalo nak shopping yg best kat Jalan Riau & Jalan Dago, so aku gigih lah naik Silver Bird cab pergi sana. Aku sebenarnya tak berani nak naik penangkutan kota or mcm van tue sbb tak tau nnti pergi maner, so walupun mahal so x pelah naik cab je, heheh. So enjoy lah gambar tak seberapa guna my Iphone je sebab bateri kamera dah out, heheheh


Some factory outlets kat Jalan Riau and Jalan Dago, jalan2 tapi tak tau nak shopping ape, hahah


Kedai kek yg glamor, Kartika Sari, sempat nak beli brownies yg sedap tue, hehehe


Actually, aku memag tak tau nak beli ape sebab ingat nak cari souvenir utk budak2 office tapi tak jumpa kedai yg jual, semua baju2 je banyak, so beli lah kat org tepi jalan je, tapi rasanye mcm dia pau jugak lah, mahal dia jual tapi sebab nak jugak , so beli jugak lah kan, heheh. So lepas pusing2 kat area town tue, aku kena kejar flight pukul 6.30pm, so kena pergi airport nak check-in dlm kul 4.00pm lah, aku dah serik lewat so this time aku memag nak sampai awal, heheh. Tapi dalam cab tue, aku tgk ade orang main biola lah, gitar kat tengah jalan nak cari duit kan, rasa kesian tp aku takut nak buka tingkap nnti ramai plak yg serbu, so aku tengok diam2 ajelah, huhu.


So, its time to pack my belonging and go back to KL, I miss KL plak rasanya, hehehe. So, dari Hilton ke airport tak jauh sgt , dalam 20 min je, so sebab tue aku confident skit nak pusing2 town lama skit, heheh. Aku sebenarnya agak terperanjat bila sampai airport Bandara Husein Sastranegara Bandung sebab tak seperti airport yg aku sangka, so tak pelah asal aku dapat balik KL kan, hehe. While waiting, sempat jugak aku try the local food mcm dodol (yang mcm kon), Pulut ayam (yang segi tue) & kuih sayur, so food kat sana sedap gak sebenarnya. Aku sempat jugak try Lontong Daging Ayam, dia bungkus daalm daun pisang bentuk panjang, but amazingly rasa nye macam nasi lemak je, sangat sedap!!, hehe. 

So, overall experience aku 4 hari kat Indonesia mmg tak dpat dilupakan, plus the food pun sedap and agak unik la utk orang Malaysia kan. Walaupun aku tak dpt nak explore Jakarta betul2, tapi someday aku akan datang lagi & that time will be on vacation, so free skit nak pergi maner2 pun, heheh. Aku rasa sampai kat sini saje je coretan pengalaman ke negara seberang. Nanti aku akan share 1 very nice restaurant yg kitaorg singgah kat Jakarta, so nantikan ye. Until i write again people, adios..

No comments: